Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat

Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat

Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat

We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een karretje zet en voor de deur van de schuur of garage af stapelt. Rustig op je gemak kiezen en kopen zonder stress over sluitingstijden, een parkeerplek vinden of een plensbui onderweg op de fiets. Het online shoppen is niet meer weg te denken uit ons hedendaagse leven. Maar er zitten wel een paar nadelen aan als het gaat om duurzaamheid.

Een klein artikel in een grote doos

Het is je vast wel eens overkomen. Je bestelt een paar te gekke koffiemokken in een webwinkel of een flesje parfum. Vervolgens wordt je bestelling bezorgd in een doos waar met gemak een afwasteil of zelfs een stofzuiger in past. Die doos is dan ook nog eens opgevuld met van die plastic opblaaskussens of een hele vracht piepschuim chips om de spullen heelhuids aan te laten komen. En oké, die doos gaat keurig bij het oud papier dat wordt opgehaald door de plaatselijke sportclub. Maar echt een tien voor duurzaamheid kun je het niet geven. Nu kan een leverancier niet voor alles een doos op maat laten maken. Het is niet uitvoerbaar om in je magazijn of loods dertig verschillende formaten dozen op voorraad te hebben. Maar vaak is het wel mogelijk om voor enkele formaten te kiezen die in veel opzichten passend zijn.

Recycle karton

De meeste, vooral grotere bedrijven die online verkopen, laten dozen maken waar hun logo prominent op staat. De enige uitzondering op die regel zijn winkels die erotische artikelen verkopen. Die kiezen, om begrijpelijke redenen, juist voor een neutrale verpakking. Maar ongeacht of er op de doos een logo staat of niet, het is steeds gebruikelijker om te kiezen voor gerecycled karton. Dat is vaak ook bittere noodzaak, want er is regelmatig sprake van schaarste, juist omdat er steeds meer online wordt besteld. Wil je als ondernemer verzend dozen kopen dan krijg je vaak de optie om voor dozen van hergebruikt karton te bestellen.

Een alternatief voor piepschuim

Steeds meer bedrijven hebben ook de piepschuim ‘doos vulling’ vervangen door iets dat duurzamer is. Gevouwen papier bijvoorbeeld dat als een soort ‘stootkussens’ in de dozen wordt gedaan. Of luchtkussens, maar dan wel van gerecycled plastic. De klant kan deze bij het PMD afval gooien. Piepschuim hoort bij het restafval en wordt verbrand in plaats van gerecycled. Het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat de klant het verpakkingsmateriaal op de juiste manier weggooit. Maar steeds meer mensen doen dit, omdat steeds meer gemeenten voor het ophalen van restafval kosten in rekening brengen, terwijl het legen van GFT- en PMD-containers doorgaans gratis is, evenals het ophalen van oud papier en karton. De verwachting is dat er in de nabije toekomst steeds meer herbruikbaar verpakkingsmateriaal beschikbaar zal komen.





Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

27-04-2024 - De voordelen van een extern callcenter
Is het de moeite waard om de klantenservice uit te besteden? Als klein of middelgroot bedrijf heb je vaak niet de ruimte voor een complete klantenservice die uren per dag beschikbaar is. De hele dag b
Lees meer

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer

19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer

26-03-2024 - 3 tips om de juiste strategische partner te vinden
Tegenwoordig werken bedrijven veel vaker samen dan vroeger. Vroeger probeerden we alles zelf te doen, maar nu zien we dat meer bedrijven de handen ineenslaan. Ze vormen samenwerkingsverbanden die de s
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap