Goede relatie tussen leverancier en klant essentieel bij software asset management
Goede relatie tussen leverancier en klant essentieel bij software asset management
Het aantal aanbieders van onder meer software as a service (SaaS) nam de afgelopen jaren fors toe. Steeds meer bedrijven kiezen bewust voor een SaaS-oplossing boven software die men op een eigen server moet draaien. Met de keuze voor SaaS-oplossingen maken bedrijven het voor werknemers makkelijker om plaats- en tijdonafhankelijk te werken; ze hebben ook vanuit huis of bijvoorbeeld een werkcafé toegang tot de tools om hun werk uit te kunnen voeren. Een ander belangrijk voordeel van deze SaaS-oplossingen is de schaalbaarheid hiervan. Het aantal licenties valt eenvoudig uit te breiden bij een groei van de organisatie. Evenals dat het mogelijk is dit aantal te verminderen bij een afname in de groei of bijvoorbeeld een automatisering van processen. Rond de aankoop en het opzeggen van licenties voor SaaS-tools ontstaan regelmatig discussies; software asset management (SAM) is met de komst van deze oplossingen veranderd.
De relatie tussen een leverancier en afnemer is essentieel bij SAM. Een klant zal proberen zo kostenefficiënt mogelijk te werken, door het aantal licenties voortdurend aan te passen aan de behoefte vanuit de organisatie. Het kan partijen een forse besparing opleveren ten opzichte van de keuze voor software die on-premise gedraaid wordt en niet of nauwelijks schaalbaar is. Andersom heeft de leverancier baat bij een zo duurzaam mogelijke relatie.
Zorg voor de juiste ondersteuning van de klant
Om aan zo’n duurzame relatie te bouwen is het voor aanbieders van SaaS-oplossingen interessant in te zetten op het bieden van de juiste ondersteuning. Bij SAM gaat het vanuit de klant vaak niet uitsluitend om het aankopen van licenties; ook hulp bij de implementatie en een optimaal gebruik van een tool is wenselijk. Bied deze service als aanbieder aan, om direct een goede band met een afnemer op te kunnen bouwen. Een soepel implementatieproces is vaak veel waard. In het bijzonder wanneer een tool wordt aangeschaft ter vervanging van bestaande software binnen de organisatie van de afnemer.
Ga het gesprek aan over de behoeften van een klant
Na de implementatie van een SaaS-oplossing stopt de ondersteuning aan een afnemende partij doorgaans niet. Zorg voor een periodieke inventarisatie van de behoeften van de klant. De huidige digitalisering en automatisering binnen bedrijven maakt dat die behoeften snel kunnen veranderen. Wanneer hier door leveranciers niet tijdig op wordt ingespeeld is de kans groot dat partijen op zoek gaan naar alternatieven. Juist bij SaaS-oplossingen is het relatief makkelijk om van de ene oplossing over te stappen op een andere tool. Iets wat je als aanbieder probeert te voorkomen; een inventarisatie van de veranderende behoeften en het inspelen op die veranderingen door nieuwe functies toe te voegen draagt hieraan bij.
Steeds vaker kiezen bedrijven voor een cloud-first strategie
Dat organisaties vaker kiezen voor een SaaS-oplossing en dat ook het aantal aanbieders hiervan groeit past bij de trend dat steeds meer bedrijven gaan voor een cloud-first strategie. Software die voorheen in een lokaal datacenter draaide wordt vervangen door een SaaS-tool, of wordt verplaatst naar een cloud-omgeving. De vraag naar externe partijen die deze bedrijven kunnen helpen bij een cloud migratie neemt hiermee ook toe. Bedrijven zijn op zoek naar best-practices van organisaties die zo’n migratie in de afgelopen jaren al doorlopen hebben.
Vaak komt bij de implementatie van een cloud-first strategie veel meer kijken dan slechts de verhuizing van applicaties naar een cloud-omgeving. Denk ook aan aspecten als IT governance, privacy en bijvoorbeeld security. Met een cloud-first strategie wijzigt de manier waarop we naar deze factoren kijken fors. Een extern bureau helpt bedrijven in kaart te brengen wat dit voor hen betekent. Het inzichtelijk maken van deze factoren helpt risico’s en kansen te identificeren.
Reacties
Geef als eerste jouw mening.
Bedrijven maken steeds meer gebruik van technologie. We zijn de afgelopen jaren massaal aan het digitaliseren en automatiseren geslagen. Veel bedrijven maken voornamelijk gebruik van Nederlandse softw
Lees meer
15-08-2024 - Wat is het voordeel van Nederlandse software?
In het bedrijfsleven staan efficiëntie en effectiviteit centraal. Nederlandstalige software voor callcenters helpt medewerkers om hun werk beter uit te voeren. Dat betekent dat de tevredenheid on
Lees meer
15-11-2023 - Hoe offerte software een positief effect kan hebben op je be
Offerte software is een tool die steeds vaker wordt gebruikt door bedrijven om hun offerte proces te stroomlijnen en te verbeteren. Het biedt tal van voordelen en kan een positief effect hebben op het
Lees meer
07-10-2023 - Zakelijke toepassingen van AI
De term Artificial Intelligence (AI) is intussen al bijna zeventig jaar oud. De ontwikkeling van toepassingen is echter vooral de eerste decennia niet zo hard gegaan als eerder werd verwacht. Particul
Lees meer
Auteur
Andre