Home / Banden Blog / Wanneer zijn all-seasonbanden beter?

Wanneer zijn all-seasonbanden beter?

Wanneer zijn all-seasonbanden beter?

All-seasonbanden zijn ideaal wanneer u niet tweemaal per jaar de autobanden wilt verwisselen. De kwaliteit van all-seasonbanden groeit, waardoor dit het snelst groeiende bandensegment is van Europa. Deze banden worden ook all-weather banden, 4-seizoenenbanden en vierseizoenenbanden genoemd. Deze banden zijn deaal voor wanneer u niet veel rijdt, maar toch veilig wilt rijden in de gematigde, Nederlandse weersomstandigheden. Maar let op: de all-seasonbanden vervangen nooit volledig de kwaliteiten van een zomerband of winterband. Lees daarom dit artikel eens door om te ontdekken wanneer in uw situatie all-seasonbanden beter zijn. 

All-seasonbanden beter wanneer u niet te veel kilometers rijdt

Een all-seasonband is een ideale autoband wanneer u niet te veel rijdt, maximaal zo’n 10.000 kilometer per jaar. Maakt u veel kortere ritjes? Dan is een all-seasonband ideaal. Als u eigenlijk best veel rijdt op jaarniveau, is de levensduur van all-seasonbanden te kort en daardoor niet economisch. Dan kunt u beter kiezen voor winterbanden en zomerbanden. 

De reden is dit: zomerbanden zijn gemaakt voor een langere levensduur bij zomerse weersomstandigheden; winterbanden hebben juist een langere levensduur bij gebruik bij winterse weersomstandigheden; all-seasonbanden zitten hier tussenin voor wat betreft levensduur. Daarom zijn vierseizoenenbanden vooral rendabel wanneer u niet te veel rijdt. 

De levensduur van een autoband is afhankelijk van hoe een autoband is ontwikkeld en welke technologieën en materialen zijn gebruikt. Bij sommige bandenmerken zijn de verschillen tussen zomer-/winterbanden en all-seasonbanden juist erg klein. 

Ø  Rijdt u veel in de zomer? Dan loont het om zomerbanden te monteren onder uw auto. All-seasonbanden zullen dan te snel slijten. 

Ø  Rijdt u veel in de winter? Ook dan loont het om winterbanden onder uw auto te monteren, omdat all-seasonbanden te snel zullen slijten. 

Bij wisselende weersomstandigheden

Het klimaat verandert. Dat merken we allemaal. In Nederland zien we steeds meer extreme weersomstandigheden, zoals hoge temperaturen in de zomer en extreem winters weer met sneeuw en ijzel. Er zijn ook steeds meer wisselende weersomstandigheden merkbaar, zoals koude dagen in mei en relatief warme dagen voor de tijd van het jaar in bijvoorbeeld november, december of januari. 

Onder wisselende weersomstandigheden laten all-seasonbanden juist erg goede prestaties zien en zijn ze een veilige keuze. Bijvoorbeeld wanneer het ’s ochtends 2 graden is maar de temperatuur gedurende de dag oploopt tot 10 graden of hoger. Dit soort weersschommelingen komen steeds vaker voor. 

De kanttekening hierbij is wel dat daar waar all-seasonbanden bij wisselende, gematigde weerstandigheden ideaal zijn, ze bij extreme winterse of juist extreem zomerse weersomstandigheden niet goed presteren. Bij dit extreme weer kunt u de auto met all-seasonbanden zelfs beter laten staan, omdat de grip op de weg van all-seasonbanden bij extreme weersomstandigheden onvoldoende is. 

Geen bandenwissel

Zomerbanden en winterbanden moet u verwisselen wanneer het seizoen voorbij is. Niet alleen de aanschafprijs van deze banden kost geld, maar ook de tweejaarlijkse bandenwissel en de bandenopslag van de zomerbanden gedurende de winter en de winterbanden gedurende de zomer. 

Deze kosten bespaart u grotendeels met all-seasonbanden. Deze banden hoeft u alleen te wisselen bij het einde van de levensduur van de band. Bovendien hoeft u geen extra set autobanden op te slaan bij uw autogarage, monteur of dealer. Ideaal dus. 

Een kanttekening daarbij is dat all-seasonbanden over het algemeen iets duurder zijn dan zomerbanden, al is het verschil niet groot. Daar telt u echter de opslag van banden bij op, wat bij KwikFit bijvoorbeeld al €54 per 4 banden kost. De prijs voor het verwisselen van uw banden kost al snel minimaal €40. 

Al met al bespaart u met all-seasonbanden gemakkelijk minimaal €100 per jaar, maar mogelijk meer geld. 

In sommige landen zijn winterbanden verplicht

Bent u van plan om dit jaar op wintersport te gaan? Houd er dan rekening mee dan in de meeste wintersportlanden het rijden op winterbanden verplicht is, zoals in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Luxemburg, Noorwegen, Finland en Zweden. In andere landen zijn winterbanden verplicht in bepaalde regio’s, wat natuurlijk vaak in berggebieden geldt waar veel sneeuw kan vallen, zoals in Frankrijk, Italië en Spanje. 

Sommige all-seasonbanden zijn dan ook toegestaan, namelijk wanneer ze beschikken over het 3PMSF-symbool. Dit is het Three Peak Mountain Snow Flake-sympool, wat een symbool is van een berg met drie bergtoppen en daarin een sneeuwvlokje. Dit symbool staat dan op de band. Dit geeft aan dat de band tenminste minimale prestaties laat zien in testen naar prestaties bij winterse weersomstandigheden. 

4-seizoenenband: altijd de juiste band

Door de gematigde, maar wisselvallige temperaturen in Nederland is het soms lastig te bepalen wanneer u de bandenwissel tussen zomerbanden en winterbanden moet doen. Bij temperaturen onder de 7 graden Celsius worden zomerbanden namelijk hard, maar bij hogere temperaturen worden winterbanden juist weer zacht. Dit komt door de rubbersamenstelling van de banden. 

Zo is het in Nederland niet ondenkbaar dat u in oktober de winterbanden onder uw auto laat monteren, maar de temperatuur in november opeens toch boven de 10 graden Celsius uitkomt. Door die wisselvalligheid weet u één ding zeker: met de 4-seizoenenband zit u altijd goed en rijdt u zeker veilig bij dit wisselvallige weer. 

Goede grip op de weg, wanneer u veel rijdt

Een belangrijke negatieve factor aan all-seasonbanden is dat de levensduur wat korter is dan bij zomerbanden en winterbanden. 

Dit gaat niet altijd op. De levensduur van een band is afhankelijk van de rubbersamenstelling en de gebruikte materialen in de productie van de band. Bij sommige hoogwaardige bandenmerken is het verschil in levensduur tussen all-seasonbanden, zomerbanden en winterbanden daarom minimaal. 

Over het algemeen kan worden gezegd dat all-seasonbanden een levensduur hebben van gemiddeld 30.000 tot 40.000 kilometer. Als u dus zo’n 60.000 tot 80.000 kilometer per jaar rijdt, moet u toch al eenmaal per jaar uw banden verwisselen.  Dan kiest u dus beter voor winterbanden en zomerbanden, om dan tenminste te profiteren van de betere grip op de weg tijdens zowel de wintermaanden als zomermaanden. 

Minpunt all-seasonbanden: slechtere prestaties bij winters weer

Rijdt u regelmatig in echte winterse weersomstandigheden, zoals bij sneeuw, ijzel, regen, lage temperaturen en op gladde wegen? Dan raden we sterk aan dat u winterbanden onder uw auto monteert. Winterbanden zijn speciaal ontwikkeld om uitstekende prestaties te leveren bij koude temperaturen en op natte en gladde ondergronden. 

Uit verschillende tests, onder andere van de ANWB, blijkt dat all-seasonbanden minder presteren bij deze zware, winterse omstandigheden als op sneeuw, ijzel en bij regen en lage temperaturen. 

Minpunt all-seasonbanden: ook slechtere prestaties bij zomers weer

Ook bij extreem zomers weer laten all-seasonbanden mindere prestaties zien dan zomerbanden. Dat is bij erg hoge temperaturen. Dan wordt de rubbersamenstelling van all-seasonbanden zachter, waardoor de stuurprestaties en het rijgedrag minder is. Zomerbanden zijn namelijk speciaal ontwikkeld om goed te presteren op droge wegen bij hoge temperaturen. 

Elke zomerband wordt speciaal ontwikkeld om de allerbeste prestaties te laten zien op warme dagen, wanneer de wegen droog zijn, maar ook bij regenachtige dagen. Daarom geven zomerbanden bij deze weersomstandigheden meer grip op de weg dan all-seasonbanden. 

Het is wel goed om daarbij te noemen dat all-seasonbanden veel beter scoren bij zomerse weersomstandigheden dan bij winterse weersomstandigheden. 

Wilt u de allerbeste grip op de weg behouden? Kies dan voor zomerbanden en winterbanden. 

Minpunt all-seasonbanden: hogere slijtage

Duurzaamheid is belangrijk. Duurzaamheid is ook dat de autobanden lang meegaan. 

Daarom zijn zomerbanden en winterbanden zo ontwikkeld dat ze een lagere rolweerstand hebben. Dat betekent minder geluidsoverlast bij het autorijden, daardoor een lager brandstofgebruik en een lagere slijtage van de banden. 

Elke autoband heeft een bepaald profiel met een profieldiepte. Deze profieldiepte moet voldoende zijn om een goede grip op de weg te blijven garanderen. Dat is een profieldiepte van wettelijk bepaalde minimaal 1,6 millimeter. Om veilig te blijven rijden, kunt u uw banden beter vervangen alvorens een profieldiepte van 2 millimeter is bereikt. 

Zomerbanden zijn zo ontwikkeld dat ze een lage slijtage hebben bij het rijden tijdens zomerse weersomstandigheden. Zomerbanden slijten daardoor erg snel wanneer u erop rijdt tijdens de wintermaanden. Hetzelfde geldt voor winterbanden, maar andersom: wanneer u rijdt op winterbanden gedurende de wintermaanden, is er een relatief lage slijtage.

All-seasonbanden zijn juist ontwikkeld om gedurende het hele jaar te kunnen rijden met prima prestaties en voldoende grip op de weg. Daardoor is de slijtage van all-seasonbanden vaak iets hoger dan bij zomerbanden en winterbanden.  

Dit is iets om rekening mee te houden in de afweging voor all-seasonbanden.





Wanneer zijn all-seasonbanden beter?

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

06-02-2023 - Wat je moet weten over auto velgen
Velgen zijn een van de eerste dingen die mensen opmerken aan een auto. Mensen vinden velgen vaak belangrijk omdat ze een grote impact hebben op de uitstraling van de auto. Velen kunnen de auto een spo
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap