Home / Zakelijke dienstverlening Blog / Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoop

Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoop

Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoop

Waar werknemers vaak van baan wisselen, worden ondernemers steeds vaker serie-ondernemers. Veel ondernemers denken al snel aan één ding: hun bedrijf verkopen. Met een goed plan in samenwerking met anno1982.nl kun je in een aantal stappen je bedrijf achter je laten. Hier zijn 4 vragen die je jezelf moet stellen voor een succesvolle bedrijfsverkoop.

Volledige of gedeeltelijke bedrijfsverkoop?

Een van de eerste vragen die je moet beantwoorden bij het plannen van je exit strategie is of je gaat voor een volledige of gedeeltelijke bedrijfsverkoop. Steeds meer ondernemers kiezen voor een gedeeltelijke verkoop, ook wel bekend als een pre-exit. Dit biedt de mogelijkheid om een deel van het bedrijf te verkopen en toch nog enkele jaren actief te blijven. Een volledige verkoop is echter ook een optie, waarbij je het bedrijf in zijn geheel overdraagt aan een nieuwe eigenaar.

Wie is het beste voor jouw bedrijf?

Bij het plannen van je exit strategie moet je natuurlijk bepalen wie jouw ideale overnamekandidaat is en dat kan soms nog best moeilijk zijn aangezien je je bedrijf natuurlijk wel in goede handen achter wilt laten. Er zijn verschillende typen kopers, variërend van concurrenten en strategische kopers tot management buy-in en private equity-investeerders. Elk type koper heeft zijn eigen voor- en nadelen. Zet die even op een rijtje om te bepalen welke het beste past bij jouw bedrijf en jouw doelen voor de toekomst.

Wat wil je uiteindelijk overhouden?

Een andere belangrijke vraag is hoeveel je uiteindelijk netto wilt overhouden aan de bedrijfsovername. Uiteindelijk wil je er natuurlijk wel een lekker zakcentje aan overhouden. Veel ondernemers hebben een bepaald bedrag in gedachten, maar je moet dit bedrag goed doorrekenen en rekening houden met belastingen en andere financiële aspecten. Door een duidelijk beeld te hebben van je gewenste netto opbrengst, kun je realistische doelen stellen voor je exit strategie. Laat je hierbij zeker helpen door een expert.

Wat zijn je eisen bij de verkoop?

Tot slot moet je denken over welke verkoopvoorwaarden je accepteert en welke niet. Voorwaarden zijn vaak net zo belangrijk als de prijs bij een bedrijfsovername, en deze wil je vooraf goed definiëren. Denk hierbij aan zaken als garanties, betalingsvoorwaarden, en de continuïteit voor personeel en klanten. Door duidelijke verkoopvoorwaarden op te stellen, kun je onaangename verrassingen tijdens het verkoopproces voorkomen.

Extra: hoeveel belasting je moet betalen

Dit is een vraag die de meeste ondernemers zich stellen nadat ze een verkoopprijs in gedachte hebben. Wat je aan belasting kwijt bent na de verkoop van je bedrijf, hangt af van een paar dingen, zoals het type bedrijf dat je hebt. Of je nu een eenmanszaak, een VOF of een BV hebt, voor elk type zijn er andere belastingregels. Bij het verkopen van je bedrijf moet je denken aan winstbelasting en inkomstenbelasting. De belasting die je moet betalen kan flink oplopen en dat is afhankelijk van je situatie. Daarom is het slim om je van tevoren goed te laten adviseren over de belastingregels bij het verkopen van je bedrijf.





Exit strategie: 4 vragen voor een succesvolle bedrijfsverkoop

Reacties

Naam:
Email:
Bericht:

Geef als eerste jouw mening.

27-04-2024 - De voordelen van een extern callcenter
Is het de moeite waard om de klantenservice uit te besteden? Als klein of middelgroot bedrijf heb je vaak niet de ruimte voor een complete klantenservice die uren per dag beschikbaar is. De hele dag b
Lees meer

22-04-2024 - Deze vijf apps zijn onmisbaar op de werkvloer
In de moderne wereld van het werk is efficiëntie essentieel. Gelukkig biedt de iPhone een scala aan krachtige apps die je kunnen helpen om je werk te coördineren, taken te beheren en product
Lees meer

19-04-2024 - Bedrijfsprocessen optimaliseren met OrangeSpot
Bedrijfsprocessen vormen de ruggengraat van elke organisatie, maar zonder regelmatige evaluatie en aanpassing kunnen ze inefficiënt worden en groei gaan belemmeren. In dit blog gaan we dieper in
Lees meer

28-03-2024 - Duurzaam online kopen en verkopen: zo doe je dat
We kopen vandaag de dag steeds meer online. Niet meer naar de supermarkt maar de boodschappen worden thuisbezorgd. Niet meer sjouwen met zware spullen maar de bezorger die ze netjes voor je op een kar
Lees meer




Privacy | Cookies | Algemene voorwaarden | Veelgestelde vragen | Referenties | Adverteren | links | Sitemap